Medie Samfund Danmark

Tabata

Tabata – til dig som vil have hurtig og effektiv træning

Vi vil så gerne træne. Men det er ikke altid, at der er tid til det i en travl og hektisk hverdag. Jobbet skal passes, vi skal hente børn, handle ind, lave aftensmad, putte børn osv. Så hvornår er det lige, man skal finde tid til den halvanden time nede i fitnesscentret? Her findes der heldigvis et træningsalternativ til dig, som gerne vil i form på minimal tid. Løsningen hedder Tabata. Tabata er en hård form for intervaltræning, hvor du giver alt, hvad du har i 4 minutter. Og det bedste af det hele, det skaber faktisk resultater.

Sådan foregår tabata-træning

Tabata er udviklet og opkaldt efter den japanske Dr. Izumi Tabata, som var træner for det japanske landshold i hurtigløb på skøjter. I al sin enkelthed går det ud på, at du træner alt, hvad du kan i 20 sek og derefter hviler i 10 sek. Det gentager du 8 gange, og så er du færdig. Alle former for træningsøvelser kan egentlig indgå i tabata, de skal bare kun vare i 20 sek. ad gangen. Øvelserne kan bl.a. bestå af armbøjninger, høje knæløft, squats, sideløb, burpees, lunges, roning osv.

Inden du påbegynder tabata-træningen, er det dog altid en god ide at varme op inden, ellers risikerer du skader. Lav nogle opvarmningsøvelser, hvor musklerne gøres parate til det pres, de efterfølgende skal udsættes for. Efter tabata-træningen er det også vigtigt at køle ned, så kroppen har en chance for at komme sig. Afslut derfor med nogle lavintense øvelser og udstrækning.

Flere sundhedsfordele ved tabata

Ikke nok med at Tabata-træning får dig i god form på kort tid, så er der også flere andre fordele ved træningsformen. Studier viser fx, at tabata kan mindske risikoen for sukkersyge, da motionsformen hjælper blodsukkeret med at holdes i balance. Derudover er tabata også en god måde at tabe fedt på, da det påvirker stofskiftet i den rigtige retning. Hvis du ikke er interesseret i at tabe dig, så kan du stadigvæk anvende tabata, så handler det bare om at spise nok og det rigtige for at vedligeholde vægten.

Disse ting skal du være opmærksom på, inden du påbegynder tabata

Lyder det for godt til at være sandt? Det er det altså ikke. Generelt er tabata bare en meget virkningsfuld træningsform, som de fleste mennesker kan få stor gavn af. Du skal dog være indstillet på, at du kommer til have med en hård træningsdisciplin at gøre. Du skal altså kunne lide at få sved på panden og presse dig selv til det yderste. Inden du går fuldt i gang med tabata, kan det også anbefales, at du starter med at låne nogle øvelser fra disciplinen. På den måde vænner du din krop til at træne på denne eksplosive måde, og du undgår samtidig dumme skader som følge af for hurtig og for meget belastning.

Have your say