Medie Samfund Danmark

Kviklån

Hurtige godkendelser af lån er effektiv PR men praktiseres kun af nogle former for firmaer

Online lånefirmaer promoverer sig på øjeblikkelig udbetaling

Når man ser tv eller surfer på internettet, falder man tit over forskellige reklamer for firmaer, som tilbyder øjeblikkelige kviklån af mindre beløb. De er gode til at lave reklamer som fanger øjet og frister. Her kan man få tilbud på at få 50.000, 10.000 eller måske 200.000 udbetalt effektivt og uden alt for mange spørgsmål – ofte lyder reklametagget noget i retning af ”Lån penge nu!” – et slogan som spiller på øjeblikkeligheden i tilbuddene. Disse reklamer kører på at man nærmest kan få pengene udbetalt i samme øjeblik man ringer til dem eller klikker sig ind på deres hjemmeside. Det er et rigtigt smart reklamefremstød, fordi det appellerer til folk som er i økonomisk knibe og har brug for et lån her og nu. Det er hurtige penge uden al den bureaukrati, som man normalt forbinder med banklån og det er også uden tvivl et kæmpe plus for mange kunder som finder ideen om de mange samtaler og godkendelser udmattende. Disse låneinstitutioner bliver dog betragtet med en vis skepsis af de fleste mennesker, fordi den aftale de tilbyder næsten er for nem og derfor for god til at være sand. Derfor ville mange som går og overvejer at låne foretrække, at de kunne foretage denne form for lån hos deres lokale bank frem for et online firma, hvilket desværre ikke er noget der er store muligheder for i de fleste pengeinstitutioner.

Banker kan lære af de hurtige og nemme reklameslogans

Banker ses som meget pålidelige institutioner når det kommer til lån, men samtidig er deres procedurer også langsomme og besværlige. Det er fuldstændig forståeligt i forbindelse med store lån til for eksempel huse, men hvis man står i en situation hvor man måske kun mangler et mindre beløb kan man godt blive en smule modløs ved tanken om at skulle igennem helle maskineriet for en meget lille pengesum. Samtidig er det heller ikke let at få udbetalt penge nu og her, hvis man virkelig skal bruge dem i dette øjeblik. For at tiltrække de kunder som benytter sig af online-lånesiderne kunne bankerne derfor nyde godt af at promovere sig selv lidt mere på hurtige og effektive lån, hvor kunden ikke på samme måde behøver at skulle til samtaler og godkendes af forskellige instanser før pengene kan udbetales. Hermed ikke sagt at bankerne skal slække på kvalitet eller sikkerhed, blot at de kunne drage fordel af at fremstille sig selv en smule anderledes udadtil. De online lån er forbundet med en grad af utroværdighed men det er bankerne ikke, og de vil derfor kunne trække store mængder kunder ind på at være mere tilgængelige i deres lånepolitikker. Dette ville kræve at bankerne opstillede en række særtilbud som man kunne benytte sig af, ligesom internetfirmaerne, hvor forskellen her blot er af der sidder en bankrådgiver i kød og blod bag ved tilbuddet, hvilket uden tvivl vil berolige mange interesserede.

Have your say